Velkommen til Ballerup Historiske Forening

Ballerup Historiske Forening

Ballerup Historiske Forening blev stiftet i 1936. Foreningen tog initiativ til oprettelsen af et egnsmuseum, som den i en lang årrække drev ved hjælp af frivillig arbejdskraft. I dag bliver Ballerup Museum drevet som en selvstyrende fond, og Ballerup Historiske Forening fungerer som museets venneforening. To repræsentanter fra foreningens bestyrelse sidder i museumsfondens bestyrelse, og foreningen og museet samarbejder løbende om formidlingsaktiviteter.

Foreningens formål er at virke for at udbrede kendskab til områdets arkæologiske, historiske, topografiske og kulturelle forhold samt støtte bestræbelser for oprettelse og bevarelse af de i området værende kulturminder. Formålet søges fremmet ved udgivelse af bladet Byhornet samt afholdelse af erindringstræf, foredrag og udstillinger. Foreningen står desuden for udgivelse af film og bøger med lokalhistorisk indhold.

Hop til Ballerup Museums hjemmeside

Udstilling om Skovlunde Flyveplads

Ballerup Museum arrangerer i samarbejde med Ballerup Historiske Forenng en udstilling om Skovlunde Flyveplads. Bogen ”Skovlunde Flyveplads”, som Ballerup Historiske Forening udgav i starten af året, danner baggrund for udstillingen. Flyvepladsens historie fortælles med udgangspunkt i fotos af fly på Skovlunde Flyveplads fotograferet af Henning Petersen i perioden 1966-1980. Mens de voksne fordyber sig i flyvepladsens historie, kan familiens yngste lege med modelfly. Udstillingen kan ses i Skomagerhuset fra søndag den 15. oktober.

Velkommen tilbage i bondens stuer

Fredag den 23. juni genåbnede Ballerup Museum Lindbjerggård, som har været lukket i 3½ år på grund af problemer med fugt.
Gården er nu affugtet, og gennem det sidste halve år har museet arbejdet med at lave en ny udstilling på gården.

Omkring 200 personer deltog i åbningsarrangementet. Borgmester Jesper Würtzen og Ballerup Historiske Forenings formand Jette Garder klippede de røde snore.
Nu kan du gå på opdagelse på Lindbjerggård i familiens bolig i forskellige tidsperioder.

Her træder du ind i livet på landet og kan både lytte, røre og opleve. Hvert rum på gården byder på en ny oplevelse.

På hjemmesidens banner kan du se fotografier fra genåbningen af gården. Hver gang, du lukker siden op eller klikker på et menupunkt, dukker der nye billeder frem.
Billederne er taget af Marie Jensen, Sara Grøndal Kvist Veile og Svend Jørgen Jensen.

Bog om Skovlunde Flyveplads

Ballerup Historiske Forening har udgivet en bog om Skovlunde Flyveplads. Bogen er skrevet af Svend Jørgen Jensen og Henning Petersen, der begge er medlemmer af foreningens bestyrelse, og kan købes i museumsbutikken på Ballerup Museum. Læs mere om bogen under menupunktet Udgivelser.

Byhornet på hjemmesiden

I 1972 blev det første nummer af foreningens blad Byhornet udsendt. Derfor kunne vi i 2022 fejre bladets 50 års jubilæum. I den anledning har vi lagt de 49 første årgange af bladet på foreningens hjemmeside. Klik på menupunktet Byhornet/Gamle Byhorn og skriv et søgeord, hvis du vil læse artikler i ældre numre af Byhornet.