Bondemand1  Kontor  moelle  Bondemand2

Premiere på filmen ”Krigsbarn i Skovlunde”

Søndag den 20. januar 2019 kl. 14

Ballerup Historiske Forening og Ballerup Museum viser den nye kortfilm ”Krigsbarn i Skovlunde” i museets skolestue på Pederstrupgård.

I filmen fortæller tidligere skoleinspektør Gerd Belhage om sin opvækst i Skovlunde under krigen. Som treårig flyttede hun i 1937 med sin mor og far til Skovlunde Villaby, hvor hun voksede op i et hus, som forældrene havde købt. Hun fortæller blandt andet den rørende og gribende historie om plejebroderen Martin, som hendes forældre tog til sig, da hans far og mor blev nødt til at gå under jorden for at skjule sig for tyskerne. Filmen, der varer 36 minutter, er produceret for Ballerup Historiske Forening og Ballerup Museum af Gladsaxe Film og Video Klub.

Foruden filmen med Gerd Belhages beretning vises en film, hvor den tidligere smed i Skovlunde, Carl Verner Karlsson, fortæller om sine oplevelser under besættelsen. Han fortæller om forfatteren Kjeld Abell og lægen Mogens Fog, som skjulte sig for tyskerne i et stråtækt hus i Kildebuen i sommeren 1944. Undervejs i arrangementet, der varer ca. to timer, serveres kaffe og kage. Tilmelding på www.ballerupmuseum.dk under ”Det sker”. Pris: 35 kr. (inkl. kaffe og kage samt billetgebyr). Hvis der er ledige pladser sælges billetter også i døren (Mobilepay betaling).

Tirsdag den 12. marts 2019 kl. 19

Ballerup Historiske Forening afholder ordinær generalforsamling i Baghuset, Sct. Jacobsvej 1, Ballerup. Sæt allerede nu kryds i kalenderen.

Historisk Søndagssalon

Søndag den 5. maj 2019 kl. 14-17 i Ryttergårdens stuehus

Ballerup Historiske Forening og Ballerup Museum inviterer til en spændende eftermiddag i forlængelse af udstillingen "Russiske skæbner". I november 2018 udgav journalist Kirstine Kloster Andersen bogen "Spurven", der handler om spionen Vera Schalburg. Vera var supernazisten Christian Frederik Schalburgs søster. Søskendeparret kom hos storfyrstinde Olga på Knudsminde i Ballerup.

Historien om Vera udspiller sig i mellemkrigstiden og under 1. Verdenskrig. Kristine fortæller om Veras liv og sit arbejde med bogen, hvor turen blandt andet er gået forbi Ballerup Museums arkiv. Efterfølgende spiller Ballerup Brass Ensemble musik fra perioden, og der vil være mulighed for at synge med på en del af sangene. I pausen kan man besøge særudstillingen »Russiske skæbner«.

Pris: 100 kr. inkl. kaffe og kage (+gebyr 8 kr.). Billetter bookes via www.ballerupmuseum.dk under »De sker« fra fredag den 15. februar. Særpris for medlemmer af Ballerup Historiske Forening: 50 kr. Salg af billetter til medlemmerne starter tirsdag 2. april på museet og kan bestilles hos Jette Garder på følgende mailadresse gardermorild@gmail.com

Glemmer du, så husker jeg

Onsdag den 15. maj 2019 kl. 15-17

Ballerup Historiske Forening inviterer til erindringstræf nr. 6 i loen på Ryttergården i Pederstrup. Her fortæller mennesker, der har boet i eller haft tilknytning til Ballerup Kommune, deres erindringer. Hvis du har lyst til at fortælle om dit liv, bedes du venligst kontakte Hanne Nygaard enten ved mail: hanne.newgaard@gmail.com eller ringe til tlf. 20 31 06 30.

Det er ikke nødvendigt at tilmelde sig, hvis man vil komme og høre erindringer. Man skal bare møde op. Alle, der ved tidligere træf har opgivet deres mailadresse, vil få en invitation. Hvis man kender nogle andre, der har lyst til at deltage, er man velkommen til at tage dem med. Det er helt uforpligtende at deltage.